Minden, ami a következő jegyzeteim alapját szolgálja, csupán személyes tapasztalat. Nem végeztem kutatómunkát, nem olvastam tanulmányokat, emlékezetből jegyzetekből és beszélgetésekből, élményekből keletkezett írás. Nem vagyok újságíró, sem semmilyen szakember. Jó érzésű dolgokat keresek, amik megérintenek és magukkal ragadnak. Vállalom ha sírok, és boldogan nevetek. Célom hogy megfogjam a kezed és egy kis időre láss bele a szívembe. Minden másra ott a Wikipédia! És a helyi idegenvezetők!
Amikor Coppola kitalálta hogy leforgatja a világ legmegosztóbb könyvének történetét, a Mario Puzo regényéből készült filmet A Keresztapát, akkor filmes múltamból kiindulva tudom és érzem, hogy az igazit akarta, az eredetit, a megörökítő valóságot, azt a nyers és egyben érzéki mentalitást és környezetet ami több száz évre eredeztethető vissza és olyan erősen issza bele magát a szicíliaiak sejtjeibe, mint a tintafolt színe a fehér ingbe. Természetesen Coppola Corleonében mindent elkövetett hogy az eredeti helyszínen forgathasson, de akkoriban még Toto Riina-ék uralták a területet és Pomenzano épp hogy csak kezdte átvenni a hatalmat és nem volt helye holmi amerikai filmesnek ott a hetvenes évek elején, nem létezett az a pénz amivel a Paramount Pictures behízeleghette volna magát a helyi erők tiszteletreméltó házába, a Capo azt mondta hogy nem, és kész.
Aztán milyen jól járt Savoca, a hegyormon tornyosuló kisfalu, ahol a mai napig megható törődéssel őrzik a forgatás relikviáit, és úgy ülök le a Vitelli bár árnyas, lugasos kerthelyiségébe, mintha bármelyik pillanatban megjelenne Al Pacino, aki körbenéz pimasz, fennhéjázó, szemlesütős bájával, biccent, és elfoglalja helyét az asztal szélén, csak úgy kívülről szemlélve a történéseket, mint aki nem is ide tartozik. Itt ül mellettünk, érzem azt az áhitatot ami a családból megmaradt, a büszkeséget és a tiszteletet és az önkényes elrendeltetést. Itt nem kérdezik meg mit szeretnénk, hanem felajánlják hogy kóstoljuk meg a granitét citromosan és a canollit pisztáciásan. Persze a végén fizetni kell érte, de a gesztus elutasíthatatlan.
Kedves utikalauzom Rosario, szerintem a hetvenes évekből maradt itt, amint megfogja imitált fapuskáját, fehér ingben, élre vasalt nadrágban, mosollyal az arcán és önigazoló, megfelelni vágyó nézéssel a szemében, ténylegesen visszaröpít az időbe....
Az eredeti székek még a hetvenes évekből, a háttérből figyelik hogy mi zajlik a kerthelyiségben. Én is hátra-hátra pillantok, résen vagyok, de csak érzem a történelmet. Az a fajta összetartás és tisztelet amik megszegése fájó és szélsőséges helyzeteket hozott, kiváltotta a büszkeség és a vállalás. Elgondolkodom, hogy akik most élik meg és éltetik a történelemnek ezt a fura, fekete, egyedi időszakát, vajon hogyan jutottak el egy olyan megbékéléshez, egy vállalt megadáshoz, ahol színt kell vallani a történelem sötét időszakával. De az ittenieknek lehet nem volt sötét, hisz életük része volt, a mindennapok megszokása, a zsigerek folytonos reagálása, az ösztönök játéka....
A hölgy, aki pár éve még felszolgált a bárban, pár éve elment. Pedig ő volt az egyik fontos pont, aki miatt el akartam látogatni ide. Maria asszony már a forgatásnál is itt dolgozott, és aki szerencsés volt, még ő szolgálhatta ki.... Ez a pár sor neki állít emléket, a hely szelleme pedig a kornak. Szeretem a süteményes pult piramisokba tornyosuló különböző ízesítésű kalácsait, édességeit, sósságait, mindig nagyanyám jut róluk eszembe, aki Eszti nénivel egy cukrászatot üzemeltetett megrendelésekre, esküvőre, keresztelőre, évfordulókra.... Hétvégente a spájzban tornyosultak a megmaradt vagy többletet termelt finomságok.... Ezért van hogy a házi készítésű sütemények és a házias kiszolgálás mindig megmelengeti a szívemet.... Az édes illat pedig olyan emlékeket idéz meg, ami mamát juttatja eszembe. Folyton sütemény szaga volt.... A nagymamák süteményszaga....
Forza d'Agró
És most hogy tudom, hogy üzletben nincs barátság, csupán megegyezés ami kőbe vésett, ha a szükség döntést hoz, az üzlet felülírja a barátságot. Ahogyan a házasság is egy gazdasági szerződés kellene hogy legyen, amihez a felek tartják magukat, még akkor is ha felül akarja írni bármilyen külső tényező. Ehhez tartotta magát a Cosa Nostra, és ezért ilyen határozott a szicíliai, mert kimondott szava csak és kizárólag akkor kérdőjelezhető meg, ha azt magasabb hatalom vagy egyéb érdek keresztezi. A magasabb érdek pedig a Keresztapa. Hogy Istennél is magasabb-e és Isten ebben a kérdésben vajon csak egy lelkiismereti gyóntatószék-e, vélhetőleg igen. A forgatás nyüzsije, az itt eltöltött hosszú, több hónap és a stáb mindennapjai jobban érdekelnek, mert a pici kis jelenetek amiket a környéken felvettek, alkalmanként akár fél éves itt maradást is követeltek..... És ha most kínai lennék, minden egyes kődarabnál lefényképezkednék és minden egyes tégladarabot megörökítenék. Mert itt járt Coppola, innen nézte Gordon Willis a lencsét és itt kisérte végig a szereplőket az asszisztens a szettbe... Micsoda mágia, érzem az erőket amik hallhatatlanná tették a filmet.
Még ha mondjuk, és tételezzük fel, hogy a következő településnek nincs köze se a maffiához, se Coppolához, se senkihez aki rövidebb-hosszabb időre az élet ura itt, akkor is kell lennie valami felsőbb erőnek ami összetartja a szikla tetejére épült falut, mert omlik a széle, azt is látom hogy ettől izgalmas, és az ember már csak ilyen, mindig a veszély és a kaland.... Rosario elmeséli hogy a hetvenes években sokan elmentek a környékről külföldre (nyugatra.... :) ) nemrégiben pedig hazajöttek, hazahozták megtakarításaikat, mert ők még az a generáció akik haza jönnek meghalni. Ezekben a pici házakban élnek, gondozott, zsebkendőnyi kert, gyönyörű kilátás és magasztos gondolatok. A mostani fiatalok is elmennek, azzal a különbséggel, hogy ők már nem akarnak visszajönni. Nem is értem.... ide? Csodálkozom, mert ingerszegény környezetem és kreatív kibontakozásom folyamatosan háborúzik az ilyen helyekért, aztán elgondolkodom, hogy most olyan világ van, amikor mindenki elmegy valahova és nem akar hazamenni. Szófogadatlan kölykök vagyunk, pedig tudnunk kéne, hogy azért születtünk oda ahova, mert ott van dolgunk.
A nap végét egy kedves kis eldugott étteremben zárom, útközben befordulunk hajtűkanyarral egy nagyon hangulatos, 9 szobás rezidenciára, ami szintén a Keresztapa film forgatásának ideje alatt tett hozzá a film értékéhez. Nem tudom melyik részt forgatták itt, vagy csak Coppola lakott itt, lehet a felvett részeket kivágták, de ez nem vesz el a hely értékéből. A hely kicsit luxus, de az ételek és a kiszolgálás helyi, kedves és isteni. Pesto-s tészta, legördítve a végén egy jó pár éves grappával. Mielőtt bárki azt hinné hogy alkoholista vagyok, biztosítom magamat, hogy az utazások során elfogyasztott alkoholmennyiség máshogy hat a szervezetre külföldön, mintha otthon innám a feleseket minden étkezés után és előtt.